Typy lehkých elektrovozidel

Vedle elektrokol jak je známe, existují v některých zemích ještě dvě další kategorie: rychlá elektrokola a tzv.„ebike“.

Elektrokolo 
(asistence se aktivuje pedály, dle normy EN 15194)

Pro termín "elektrokolo" a v německy mluvících zemích někdy užívá výraz „pedelec“ (vytvořený ze slov pedal electric). U nás se počeštěný výraz „pedelek“ neujal a používá se název „elektrokolo“.  
Pro elektrokola platí některá omezení daná evropskou legislativou a to především: Jmenovitý výkon motoru do 250W, podpora pohonu se automaticky vypne při doražení rychlosti 25 km/h a opět se aktivuje při snížení rychlosti a rozjezdová asistence (boost) je omezena na 6 km/h. Dalším omezením je maximální napětí systému do 48V (nicméně drtivá většina elektrokola na trhu operuje s napětím 36V).
Na elektrokola, která vyhovují těmto předpisům je nahlíženo jako na klasická jízdní kola, ve většině zemí není třeba nosit cyklo-přilbu, není ani třeba kola nikde registrovat ani pojišťovat.  
Elektrokola jsou dnes dostupná ve všech myslitelných variantách od skládacích, přes městská, trekingová až po terénní a nákladní.  Většina elektrokol nabízí regulaci výkonu elektromotoru a komunikaci s uživatelem prostřednictvím integrovaného displeje.

Rychlá elektrokola (S-Pedelec =Schnell-Pedelecs,  Speedy-Pedelecs)

Rychlá elektrokola fungují jako klasická elektrokola, tj. při aktivním šlapání jezdce začne asistence elektromotor. V tomto případě se motor automaticky vypíná až při rychlosti 45 km/h. Výkon motoru je omezen na jmenovitých 500W. Ve většině zemí jsou proto klasifikovány jako mopedy, v Německu a Švýcarsku mají tyto výrobky zvláštní kategorii. Pro používání rychlých elektrokol je povinné nošení přilby, kolo musí mít registrační značku a je povinné havarijní pojištění.

e-Bike

Ve srovnání s elektrokoly a rychlými elektrokola se definuje kategorie „ebike“ jako kolo s možností funkce „power-on-demand“ funkce, tedy akcelerátoru. Ebike je tedy vlastně elektro-moped, případně lehký e-motocykl. Pro jejich obsluhu je povinné vlastnit příslušné řidičské oprávnění. Kategorie „ebike“ je převážně populární v Číně a v USA
Protože až do roku 2009 měla většina elektrokol na trhu tzv. akcelerátor, který umožňoval jízdu „bez šlapání“, ještě i dnes někteří distributoři a prodejci chybně informují zákazníky a nabízí jeho instalaci.  V případě libovolného typu (i nezaviněné) dopravní nehody s takto upraveným e-kolem se ale jeho provozovatel dostává se středu se zákonem.    

Co byste měli zvážit před nákupem elektrokola:

Před rozhodnutím o koupi elektrického kola byste měli absolvovat v maximální míře testovací jízdy. Jenom tak na vlastní kůži poznáte rozdíly jednotlivých typů pohonů, budete moci posoudit nejen pohodlí, ale manipulovatelnost s vybraným typem, jeho skutečný dojezd ve vašich podmínkách, rychlost nabíjení baterie atd. Teprve pak můžete posoudit, zda se na zvoleném kole cítíte dobře a bezpečně. Vyvarujte se tedy impulzivních nákupů, především u online obchodníků. Elektrokolo, aby dlouho správně fungovalo, potřebuje ještě více než klasické jízdní kolo pravidelný servis.  
eBike-base.cz nabízí rozsáhlý přehled trhu elektrických jízdních kol a poskytuje svým čtenářům možnost nalezení vhodného horského, komfortního městského, trekingového nebo skládacího elektrokola.
Vaše nákupní rozhodnutí by nemělo být založeno jen na ceně. Elektrokolo je produkt dlouhodobé spotřeby a tak je rozumné uvažovat o možných komplikacích v horizontu 5-10 let. Zvažte renomé značky a její servisní – nikoli prodejní – síť. Informujte se, jaké jsou poskytované záruky, sledujte typy a značky použitích komponent na kole. Informujte se na typ a výrobce baterie a na cenu náhradní baterie, která bývá někdy velmi vysoká. U některých značek si můžete na eBike-base.cz snadno najít prodejce ve vašem okolí a objednat si testovací jízdu na vámi zvolených modelech přímo prostřednictvím webových stránek.