FAQ – často pokládané otázky o elektrokolech

Co je to „podpora rozjezdu"?

Elektrokola mohou být poháněna pouze s podporou motoru až do maximální rychlosti 6 km / h. Někdy se tato funkce označuje také jako Boost. Její aktivace je možná prostřednictvím akcelerační páčky, tlačítka nebo jednoho z tlačítek displeje u některých modelů elektrokol. Využití této funkce je významné především v městském provozu, kdy není nutné přehazovat při zastavení na nižší převodový stupeň.

Mohu použít elektrokolo i bez podpory energie?

Elektrické kolo můžete pochopitelně používat i jako klasické jízdní kolo bez podpory energie. Pochopitelně bude mít elektrokolo vyšší hmotnost o váhu motoru a baterie, nicméně například terénní elektrokola mají hmotnost cca 20 kg, což je stejně jako terénní kola asi přes 15 lety. Záleží na typu pohonu, zdali budete cítit odpor motoru při šlapání, z tohoto důvodu doporučujeme elektrokolo testovat i s vypnutým pohonem!

Jak zjistím jaká je kapacita mojí baterie?

Nabíjecí baterie elektrokola – někdy nazývaná jako akumulátor je zásobníkem elektrické energie.  Informace o výdrži baterie elektrokola si můžete jednoduše vypočítat z výrobcem uvedených hodnot. Vynásobte napětí elektrického obvodu elektrokola (V) a specifikovanými Ampér-hodinami (Ah) – kapacitou baterie. Tím získáte hodnotu Watt-hodiny (Wh) tedy V x Ah=Wh. To je rozhodující hodnota pro posouzení kapacity baterií, vysoká hodnota Ah nebo V ještě nezaručuje vysoký obsah energie v baterii.

Pro zjištění dojezdu doporučujeme, abyste si vydělili hodnotu Wh udávanou spotřebou elektřiny motoru kola, která je udávána ve Wattech (W). Výsledkem ke přibližná doba po kterou bude baterie fungovat (například 360 Wh baterie / 250 W motor = 1,44 hodiny jízdy). Další pomůckou může být průměrná spotřeba Wh na 1 km, která se běžně udává v rozmezí 6-12 Wh /km.  Z toho je Vám jasné, že některé dojezdy udávané výrobci nejsou příliš reálné.

Jaký bude můj dojezd?  Jak mi vydrží baterie?

Výdrž baterie především závisí na vašich jízdních zvyklostech a na vzdálenosti. Dojezd je dán kombinací různých faktorů: především reliéfem terénu, výkonem a frekvencí šlapání, váhou jezdce a nákladu, zvolenou mírou podpory motoru, typem terénu, protivětrem, okolní teplotou atd. Dojezd je také ovlivněn typem snímače šlapání, obecně platí, že čím přesnější je snímání, tím je vyšší dojezd.
Dojezd zkracuje také časté brždění a rozjíždění se v městském provozu a dlouhé kopce také značně ovlivňují kapacitu baterie, je to stejné jako se spotřebou paliva v automobilu.

Musím používat převody na elektrokole?

Pomocí převodů – přehazovačky - můžete přizpůsobit pohon okolním podmínkám a vlivům. Z toho důvodu je vhodné, aby bylo elektrokolo přehazovačkou vybaveno. Navíc, když budete šlapat v měnícím se terénu konstantní frekvencí - ne příliš rychle, ani příliš pomalu – akumulátor se bude vybíjet konstantně a jeho kapacita vydrží déle. 


Jaké jsou výhody a nevýhody různých druhů pohonů?

Středové pohony s pohonem ve šlapacím středu dávají elektrokolu vyvážené rozložení hmotnosti a tím i stabilitu. Teoreticky je pravděpodobnost poruchy spojovacích kabelů nižší, protože řídící jednotka a snímač spapání jsou zabudovány ve středovém pohonu. Bohužel v případě poruchy jsou tyto typy pohonů složitější a náklady na opravy jsou vyšší a doba opravy v případě poruchy je delší.
V případě použití pohonné jednotky v přední nápravě je také dynamika jízdy dobrá, ale na nesourodém podkladu, například na šotolině, je trakce o něco nižší, což je zvláště nevýhodné při jízdě v kopcích.
V tomto případě je vhodnější pohon zadního kola. Nevýhodou pohonu je poměrně nepříznivé rozložení zatížení, protože oba pohon a akumulátor se nachází v zadní části, záleží ale na designu elektrokola, pokud je baterie umístěna na rámu nebo za sedlovkou, je tento problém eliminován. Výhodou nábojových pohonů je fakt, že oprava nebo výměna motoru je méně časově náročná.

Mám si koupit hotové elektrokolo, nebo využít spíše motorizační sadu?

Koupí nového elektrokola získáte výrobek, kde je již pohonná jednotka a baterie již integrována s rámem kola, jeho ovládáním, brzdami atd.. Odborníci nejsou příliš nadšeni montážemi elektro-sad do klasických kol, protože jeho komponenty nebyly pro tento účel vyrobeny a často se stává, že se zvýšením hmotnosti kola dochází k jejich častějšímu poškození a opotřebení. Dalším argumentem proti motorizačním sadám je cena, která při započtení ceny jízdního kola, baterie a montáže systému je často vyšší než u již existujícího  elektrokola. Sady mají smysl především u nestandardních zadání jakými jsou leho-kola nebo dopravní kola, kde není na trhu relevantní alternativa. 


Chci převážet elektrokolo autem. Jaké aspekty musím zvážit?

Nejprve ověřte maximální zatížení nosiče na kola, protože váha některých elektrokol může být vyšší než je přípustná pro váš nosič.  Hmotnost elektrokola ale snížíte odejmutím baterie, kterou je bezpečnější i vzhledem k možnému poškození, převážet v autě. Pro slabší osoby může být nepříjemná manipulace při umístění elektrokola na střechu. Nejpohodlnějším řešením jsou zadní auto-nosiče na kola. Většina výrobců auto-nosičů již nabízí specializované modely pro transport elektrokol.  
Neméně důležitá je ochrana proti krádeži, pokud jsou kola na nosiči auta ponechána bez dozoru. Z tohoto důvodu – pokud plánujete kombinaci dopravy autem a na kole pravidelně – je vhodné zvážit nákup skládacího elektrokola, které pak snadno převážíte v kufru auta. Většina výrobců skládacích elektrokol nabízí také praktické vaky, které zamezí ušpinění auta od pneumatik používaného elektrokola.

Co se stane s již nefunkční baterií?

Všechny baterie obsahují látky, které poškozují životní prostředí, pokud by byly likvidovány v rámci běžného domácího odpadu. V ceně elektrokole musí jeho výrobce již kalkulovat zpět-vzetí použité baterie a její odbornou recyklaci. Proto si při nákupu nového elektrokola ověřte, zdali je výrobce registrován v některém z kolektivních recyklačních systémů. Od roku 2014 je tato povinnost rozšířena i na veškerou elektroniku, která se na elektrokole nachází.